maandag 12 november 2012

Weblogopdracht 1, de Tweeling van Tessa de Loo









Link naar informatie over Tessa de Loo: http://www.boekentaal.info/id80.htm


Link naar goede samenvatting: http://www.boekverslag.nl/Verslag/De+tweeling


Samenvatting

Het boek ‘de Tweeling’ gaat over 2 tweelingzussen die elkaar weer ontmoeten na een hele lange tijd. De twee zussen werden in hun jeugd na het overlijden van beide ouders gescheiden van elkaar. Lotte gaat naar Nederland, omdat zij ziek is en Anna komt terecht bij haar oom en tante, waar zij slecht behandeld wordt. Als Hitler aan de macht komt worden beide meiden hun levens omgegooid. Beiden houden ze zich bezig met het geheim houden van onderduikers en zoveel mogelijk mensen redden. Lotte haar verloofde wordt opgepakt bij een conflict door de Nazi’s en Lotte ziet David nooit meer terug. Anna haar man komt om bij een bomaanslag en gaat in de zorg werken. De zussen bespreken deze gebeurtenissen uitvoeren als ze beide op bejaarde leeftijd zijn met veel discussies tot gevolg. Aan het eind van het boek overlijdt Anna, precies op het moment dat de zussen weer vrede hebben over het verleden.

Thema’s


Tweelingen, de relatie tussen de twee zussen wordt uitgebreid besproken en het gevoel wat zij bij hun zusterschap hebben. De verbaasdheid bij het ontdekken van het zusterschap kwam aan de orde in het boek.
Ik weet zelf niet zoveel van tweeling zijn af en vond het ook heel leuk om een kijkje te nemen in het leven van iemand als tweelingzus. Ook al leefden de twee vrouwen het grootste deel van hun leven alleen, de band was toch duidelijk aanwezig aan het einde van het boek.

 Vrouwenleven, dan weer een koffie, dan weer een taartje. Na het boek gelezen te hebben weet je wel waar vrouwen van genieten en wat zij minder leuk vinden. In het boek wordt namelijk van tijd tot tijd de dagelijkse bezighouden van vrouwen besproken.
Leuk om te zien hoe het zou zijn geweest als ik zo’n 70 jaar geleden was geboren. De verschillen tussen nu en dan waren makkelijk uit boek te halen en gaven een goed idee over hoe goed wij het nu hebben.

Tweede Wereldoorlog, dit is inderdaad één van de belangrijkste onderwerpen uit het boek. Onderduikers en hoe Anna zich over de grens smokkelde waren allemaal het gevolg van de Tweede Wereldoorlog. De levens van de twee zusters veranderden sterk na het aan de macht komen van Hitler.
Een bijzonder onderwerp gekozen voor in dit boek, interessant ook. Er valt veel over te vertellen en zeker goed uitgelegd in dit boek voor de mensen die niet zo bekend met dit onderwerp zijn.

Over de hoofdpersonen

De hoofdpersonen van de Tweeling zijn Anna en Lotte, de twee zusters. Beide dames ogen als hele lieve dames, maar vooral Anna. Lotte komt in het boek soms nog wat kortaf over. Terwijl Anna ‘niet denkt maar doet’ en iedereen die ze wil helpen ook gewoon te hulp schiet. Ik denk daarom dat ik mezelf het beste in Anna kan vinden.

Over de verhaallijn

Ik vind de verhaallijn soms wat onduidelijk en raak in de war tussen de situaties van Anna en Lotte. Later, wanneer de situaties van de twee vrouwen nog meer gaan verschillen kon ik hun levens uit elkaar houden. Misschien is dit juist het effect dat Tessa de Loo wil brengen, dat is ook mogelijk. Maar ik vind het zelf heel jammer dat die vragen onbeantwoord blijven.Ik vond het een heel origineel boek, wat je dacht dat ging gebeuren gebeurde niet altijd. Maar dan gebeurde juist het tegenovergestelde weer. De verhaallijn was zeker niet saai en ik vind het heel knap hoe Tessa de Loo dit boek geschreven en bedacht heeft.

Meer om te kijken.

Als beeldmateriaal heb ik de trailer van de film gekozen, omdat dit filmpje alles wat ik in mijn boekverslag heb staan en wat in het boek staat heel goed samenvat. Ook een goede manier om een beeld bij het boek te krijgen. http://www.youtube.com/watch?v=vmBAWBqlPe0&feature=fvwrel


3 opmerkingen:

  1. Het is een erg krachtige samenvatting die je meteen een beeld geeft van het boek. Wat wel een minpunt is is dat deze niet zo diep in gaat wat voor discussies Anna en Lotte dan precies hadden maar, misschien is dat juist ook wel weer goed omdat het het zo kort en bondig houd en je niet wordt meegesleept in de kleine details. Verder vind ik het erg goed in elkaar gezet.

    Het is dus erg goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi samengevat, leuk dat je de personages zo mooi hebt beschreven. Ook moooi dat je de thema's zo duidelijk beschrijft met een citaat.
    Je kan lezen dat je ervaring hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind je samenvatting kort en bondig. Het is me alleen niet helemaal duidelijk dat ze in het begin van je samenvatting en in het verhaal geen vrede hadden met het verleden, dat zeg je pas op het laatste. De beschrijving van je thema's, de hoofdpersonen en je mening daarbij vond ik erg goed.

    Alles bij elkaar opgeteld vind ik het erg goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen