dinsdag 6 mei 2014


                                                             
                                         Vrijheid
                                             
Het is een woord met 8 letters en twee klanken. Vrijheid. In de periode tussen 1938 en 1945 hebben wij als mensheid geen vrijheid gekend. De bevolking zat opgesloten tussen de doorzichtige muren die gecreëerd waren door Hitler. Iedereen moest zich aanpassen aan de ideologie van Hitler. Het uiten van je mening in het openbaar werd geaccepteerd zolang je het eens was met Hitler. Er waren weinig mogelijkheden voor de bevolking, behalve meewerken aan de ideologische samenleving waarvan Hitler wilde dat die ontstond.

De betekenis van vrijheid is voor iedereen persoonlijk. Vrijheid betekent voor mij het ontplooien en ontwikkelen van jezelf op een manier waarbij je zo min mogelijk anderen lastig valt en toch jezelf goed kan ontwikkelen. Het is van belang om altijd aan jezelf te blijven denken, ongeacht de situatie waarin je zit. Daarnaast is het van belang om voor een goed gevoel van eigenwaarde aan je medemens te denken, zodat ook zij zichzelf goed kunnen ontplooien en ontwikkelen. Iedereen moet de kans krijgen om een gevoel van vrijheid te ervaren.

Denken in mogelijkheden kost minder energie dan denken in belemmeringen. Je ‘vrij’ voelen staat voor mij gelijk aan het denken in mogelijkheden, want wie denkt in belemmeringen zal zich hoogstwaarschijnlijk opgesloten voelen. De belemmeringen zorgen vaak voor een neerslachtig en negatief gevoel, terwijl mogelijkheden en keuzes voor een gelukzalig gevoel kunnen zorgen. Een gevoel van vrijheid staat gelijk aan een gevoel van mogelijkheden, je kunt je immers ontplooien op de manier waarop jij jezelf wilt ontplooien. Een gevoel van vrijheid zal daarom veel meer energie geven en op den duur voor een gelukzalig gevoel zorgen.


Vrijheid is voor mij van belang. Als ik geen vrijheid heb voel ik mij opgesloten en geïsoleerd. Het ontbreken van vrijheid zorgt voor het ontstaan van een neerslachtig gevoel. Denken in mogelijkheden levert immers ook veel meer energie dan denken in belemmeringen. Ik ben bereid ervoor te zorgen dat iedereen zich vrij voelt. Ik probeer een gevoel van vrijheid voor iedereen te creëren door mensen een kans te geven, open te staan voor wat de wereld mij te brengen heeft en door niemand te vooroordelen. Iedereen heeft recht op het gevoel van vrijheid.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten