zaterdag 7 december 2013

Recensie "Sonny Boy"

Deze recensie is geschreven voor mensen met een universitair opleidingsniveau en mensen met een leeftijd hoger dan 15 jaar.

Het boek Sonny Boy vertelt een prachtig verhaal over de drie hoofdpersonen Waldy, Waldemar en Rika. Het verhaal gaat over de liefde tussen een donkere man en een blanke vrouw, een in die tijd onmogelijke liefde. De liefde tussen deze twee personen werd nog sterker toen zij samen een zoon genaamd Waldy kregen. Het verhaal gaat over de toestand van het gezin tijdens de periode van de begin 19e eeuw, o.a. tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Realiteit
De realiteit van het verhaal wekte mijn interesse. Tijdens het lezen kon ik mij voorstellen wat de hoofdpersonages doormaakten, ik kon mij beter inleven in de gedachten van de personages. De plekken die genoemd werden in het verhaal hebben ook echt bestaan of bestaan nog echt. Door het bestaan van de genoemde plaatsen kon ik mij de beschreven situaties beter voorstellen. De bijzonderheid van het verhaal wordt vergroot doordat het verhaal echt gebeurd is.

Schrijfstijl
Het boek is geschreven op een oppervlakkige en feitelijke manier. Ik vind het lastig om mijn aandacht te houden bij boeken die feitelijk zijn geschreven, maar bij dit boek had ik hier geen last van. Het boek riep door de simpele schrijfstijl veel kritische vragen bij mij op, ik wilde graag weten hoe het boek verder af zou lopen. De schrijver vertelt de lezer veel informatie over de hoofdpersonages, maar ook over gebeurtenissen die zich afspelen buiten de levens van de hoofdpersonages. Tijdens het lezen ging ik kritisch nadenken over wat voor een invloed de gebeurtenissen buiten de hoofdpersonages zouden hebben op de levens van de hoofdpersonages. De kritische spanning die hierdoor ontstond zorgde ervoor dat ik verder wilde lezen.

Schrijfster Annejet van der Zijl

Intentie van de schrijfster
Annejet van der Zijl probeert met dit boek haar lezers te informeren over de levensgeschiedenis van dit bijzondere gezin. Een ander doel van het schrijven van dit boek is de lezer op de hoogte brengen van de gebeurtenissen tijdens de koloniale tijd en de Tweede Wereldoorlog. De schrijfster probeert ook aan bepaalde personages in het boek een eerbetoon te geven. Er worden diverse namen van joden en verzetsstrijders genoemd, terwijl zij maar een zwakke relatie met de hoofdpersonen hadden. De namen worden genoemd omdat velen hun leven hebben moeten geven voor de gevaarlijke verzetacties die zij hebben uitgevoerd.

Normen en waarden
In het heden zien wij een relatie tussen een blank persoon en een getint persoon als een normale zaak. Vroeger was dat anders. Het boek maakt het taboe dat in de 19e eeuw rondom getinte mensen aanwezig was duidelijk in verschillende situaties. Het is heel interessant om te zien hoe de relatie tussen blanken en zwarten was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ik vond het heel bijzonder dat Hollanders op getinte mensen neerkeken, terwijl Nazi-Duitsland getinte mensen zag als ‘sterke mensen’.
Rika en Waldemar met hun zoon Waldy op de favoriete plek
van Waldemar: het strand.

Het boek "Sonny Boy" vertelt een prachtig verhaal over een heel bijzonder en mooi gezin. Het bestaan van dit gezin toont de sterkte van de liefde tussen Waldemar en Rika, zelfs in bijzondere tijden zoals de Tweede Wereldoorlog. Ik raad iedereen aan om het boek te lezen, van een geschiedenisliefhebber tot een romanticus!

Geen opmerkingen: