zondag 8 december 2013

Literatuurgeschiedenis periode 2



Lachen is gezond
  1. Lachen werd in de 17e eeuw gezien als een heilzaam middel tegen depressies. Mensen die veel lachten hadden een minder depressief leven dan mensen die weinig lachten.
  2. a. De humor was veel minder grof door de opgelegde censuur.               b. Er ontstonden nieuwe woorden in de literatuur. Deze woorden werden vooral gebruikt in poëzie. Er ontstond door de persvrijheid een gebrek aan gevoel van hypocrisie bij schrijvers. Er ontstonden in de literatuur meer seksuele grappen en verhalen.
3. a. De humor van deze schrijvers bestond uit het belachelijk maken van          de schijnheiligheid van de bevolking. Er heerste in hun schrijfwijze              en humor veel hypocrisie.
   b. In beide teksten staat de liefde en seksualiteit centraal. Een verschil          is dat Brederon in Moortje een levensles heeft verwerkt en Huygens            dit niet heeft gedaan.

Aardse paradijzen
1. Hofdichten zijn gedichten die over buitenplaatsen gaan. Velen kunstenaars lieten hun gedichten vastleggen op printen. Als je zo’n eigenaar was, dan bezat je een hoop geld. Als je iets wilt weten over de rijkdom in de Noord-Nederlandse republiek raad ik je aan om hofgedichten te lezen, omdat de hofgedichten gaan over rijkdommen.

2. De natuur kreeg een diepere betekenis in de hofgedichten, de natuur speelde daardoor een grote rol. 

3. a. Huygens’ buitenhuis is volledig gerenoveerd. Het huis heeft er twee nieuwe verdiepingen bij en draagt nu okergele luiken. In 2004 is de tuin geconstrueerd naar het orgineel van Constantijn Huygens uit 1640. Dit ontwerp van Huygens is gebaseerd op de architectuurtheorie van Vitruvius waarin de harmonie van het menselijk lichaam centraal staat.
   b. Landgoed Ockenburg is voor ieder publiek toegankelijk. Het landgoed heeft een park gedeelte en een bos gedeelte. Er zijn verschillende activiteiten te doen zoals: paardrijden en verschillende speelweide. Op het landgoed is ook een camping gevestigd.
   c. Sorghvliet bestaat nog steeds. Het was de buitenplaats van Jacob Cats, maar nu is het de ambtswoning van de Premier. Ook dient het als het ontvangstcentrum voor de regering. Vanaf 1963 krijgt Sorghvliet er een nieuwe benaming bij: Het  "Catshuis". Deze ligt verscholen in het bos aan de oevers van de Beek. Als je naar het Catshuis wilt moet je een toegangskaart kopen bij de VVV.
   b. Ockenburg is dus voor iedereen toegankelijk, toegangsbewijs is niet nodig. In Ockenburg is veel meer te doen. Er is een camping, je kan er paardrijden en er zijn verschillende speelweiden. 


Liefde in woord en beeld
 1. Emblemen zijn een heel activerende vorm van literatuur. In dit genre wordt namelijk gebruik gemaakt van verschillende woorden en beelden. Er komen meestal drie onderwerpen aan de orde: een afbeelding (de pictura), een éénregelige tekst (het motto, ook wel deinscriptio genoemd) en een langer onderschrift in poëzie of proza (de subscriptio). De lezer moet deze drie combineren om de bedoeling van het embleem te doorgronden. De lezer is dus actief bezig met de emblemen.

2.a. Luykens wilde met de derde verdeling van de Duytse lier de volgende boodschap meegeven:De liefde kan iedereen treffen. het kan jonge vrouwen, maar ook jonge mannen treffen.
  b. Op de pictura zijn twee aapachtige mensen te zien. Het lijkt op een moederaap met haar kind.De moeder aap ziet er erg gelukkig en liefdevol uit. De boodschap van het embleem is dat de liefde blind maakt.

 3. a. Op de pictura van ‘wellusten zijn vol leedwezen’ zijn twee geliefde te zien die te diep in de bijenkorf hebben gegrepen. Ze worden door de woedende bijen gestoken
     b. Hij wil aangeven dat liefde veel positiviteit aan het leven toevoegt, maar dat liefde ook heel veel negativiteit aan het leven toe kan voegen.
     c. Fokke en Sukke strippen geven vaak de negativiteit van het leven op een komische manier weer. Een mens is vaak geneigd om alleen de positieve kant van een gebeurtenis te zien, in tegenstelling tot de mens geven de Fokke en Sukke strippen juist de negatieve kant van het leven weer. Het zien van de Fokke en Sukke strippen kan voor sommige mensen daarom komisch en verrassend zijn, omdat ze zelf nooit zo naar het probleem hebben gekeken.

Rederijkers literatuur 
1. Voor de rederijkers in het noorden en het zuiden was de Nederlandse taal een uitdaging, want rederijkers besteedden altijd veel tijd in de Nederlandse taal. Voor de vorming van de Nederlandse taal hadden ze heel veel regels. Het was belangrijk om bij het overdragen van de boodschap de taal zo 'kunstig' mogelijk te gebruiken, zodat de boodschap met de taal zo goed mogelijk werd overgedragen. Literaire wedstrijden zorgden ervoor dat mensen met elkaar konden concurreren.

2. Veel rederijkers besteedden veel aandacht aan de samenspel van inhoud en vorm, omdat ze de harmonie van god wilden weerspiegelen in hun gedichten.


3.a. Het leven en de liefde waren twee zeer geschikte thema's voor landjuwelen.
b. Er moest sprake zijn van aandacht voor de volgorde van versregels.
c. Rederijkers kwamen elkaar tegen tijdens wedstrijden. Hier werden de mooiste werken van de rederijkers bekroond, de mooiste werken werden ook wel juwelen of landjuwelen genoemd. Een bekend thema dat tegenwoordig gebruikt zou kunnen worden in gedichten tijdens zulke wedstrijden is discriminatie. Daarnaast kunnen ook andere dagelijks voorkomende verschijnselen zoals ziekte en de dood gebruikt worden.


Gouden tijden 
1. a. De mensen uit de 17e eeuw dachten bij het begrip Gouden eeuw aan een tekst uit de klassieke Latijnse literatuur die ieder ontwikkeld mens ooit wel eens had gelezen, in het origineel of in vertaling: het begin van de Metamorfosen van de Romeinse auteur Ovidius (43 v. Chr.-18 na Chr.).
b. De gouden eeuw had twee betekenissen: een figuurlijke, maar ook een letterlijke. Het goud wordt in deze uitdrukking letterlijk genomen: in de zeventiende eeuw beschikte de Republiek der Verenigde Nederlanden over enorme materiële rijkdommen, met Amsterdam als het centrum van de wereldhandel. Tegelijkertijd heeft de term een figuurlijk aspect: in de Gouden Eeuw glansde en schitterde de Nederlandse cultuur op wereldniveau met schilders, architecten, componisten, dichters, uitvinders en wetenschappers.
c. Het rijk maakte op cultureel en economisch gebied een enorme bloei door, deze bloei had ook effect op de wereldhandel en op de economie van andere landen. 

2. De Noord-nederlandse republiek kon zo welvarend worden door de volgende factoren: De gunstige ligging. De Noord-nederlandse republiek lach namelijk aan tallaloze waterroutes. Het vervoeren van goederen naar andere landen was dus gemakkelijk. Het patteland was erg vruchtbaar en de steden waren geïndustriliseerd, hierdoor konden we dus veel zelf maken en verbouwen. Het opleidingsniveau van de bevolking was betrekkelijk hoog. De Noord-nederlandse republiek had grote handelssteden zoals Amsterdam. Andere steden in Europa hadden veel minder succes. Ook was er een grote rol van het particulier initiatief in financieel-economische zaken.

3. Maria Tesselschade Visscher, intelligente vriendin in een mannenbolwerk
Maria Tesselschade heeft haar cariere hoogtswaarschijlijk te danken aan een moderne en veelzijdige opvoeding. Hierdoor kwam ze veel over de literatuur te weten en kende ze de talen Frans, Italiaans en een beetje Latijn. Ze kreeg bovendien enthousiaste reacties op haar werk. Door haar werk en haar zelfstandige houding, door de reacties van haar tijdgenoten en door haar bijzondere naam werd ‘Tesselschade’ in kunstenaarskringen al in de zeventiende eeuw legendarisch. Toen de negentiende-eeuwse geschiedschrijvers zochten naar geschikte modellen uit het verleden waarop Nederlanders trots konden zijn, lag het voor de hand om ‘Tesselschade’ uit te kiezen. Ze werd opgehemeld als ideale vrouw: kunstzinnig, verstandig, mooi en deugdzaam. Het Feminisme heeft er ook voor gezorgd, dat Tesselschade nog steeds bekend is. Rond 1870 kozen feministes van het eerste uur haar namelijk als een inspiratiebron voor een vereniging om zelfstandige vrouwen financieel te steunen: Tesselschade-arbeid adelt. 

Joost van den Vondel, de prins der dichters
Joost van den Vondel, de prins der dichters
1. Joost van den Vondel schreef veel over politieke en godsdienstige onderwerpen. Dit leverde hem veel populariteit op onder de bevolking. Joost van den Vondel durfde ook over situaties te schrijven waar anderen niet over durfden te schrijven. Ondanks dat het illegaal was, zorgden deze onderwerpen voor hem voor veel bekendheid.

2. Van den Vondel schreef heel scherp en kritisch. Hij was o.a. heel erg kritisch op de samenleving. Zijn boeken mochten daardoor niet openbaar uitgebracht worden, maar konden alleen illegaal uitgebracht worden. Dit zorgde ervoor dat hij veel minder verdiende dan hij eigenlijk zou kunnen met zijn boeken. Het salaris van Joost van den Vondel was hierdoor maar mager.

3. a. Een drama in een barok. Het drama bevatte veel geweld.
b. Hij gebruikt deze techniek om niet iemand persoonlijk bij naam te hoeven noemen, maar alleen te verwijzen naar wat deze persoon fout doet. Joost van den Vondel gaat ervan uit dat de lezer weet over welke persoon hij het heeft. Dit voorkomt dat hij bestraft wordt voor het beledigen of voor schut zetten van een persoon.
c. Hij wilde uitleggen hoe gewelddadig de relatie tussen de regering en de desbetreffende persoon is. 
d. Nee, omdat het alleen in illegale kringen verscheen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten